Biuletyn Informacji Publicznej
Cena Benzyny 95: 5,84 PLN
Cena Oleju Napędowego: 5,91 PLN
Cena Gazu: 89,00 PLN
Ostatnia aktualizacja: 2024-10-08 12:08:27

Zakład Gospodarki Komunalnej w Andrychowie

Standardy Ochrony Małoletnich

Podstawa prawna: art. 22b, art. 22c Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz. U. 2023 poz. 1304 z późn.zm.)

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

 

  1. Normy ochrony dzieci i młodzieży, wdrożone przez Zakład Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Andrychowie, odnoszą się do działań Spółki skierowanych do osób małoletnich.
  2. Celem wprowadzenia Standardów jest ochrona małoletnich – uczestników przedsięwzięć organizowanych przez Spółkę, poprzez określenie dla wszystkich osób zaangażowanych w te działania prawidłowych zachowań w stosunku do uczestników zajęć, zapewnienie małoletnim bezpieczeństwa, dbałość o ich dobro, uwzględnianie ich potrzeb i podejmowanie działań w ich jak najlepszym interesie. Ochrona obejmuje również organizację działalności rekreacyjnej, sportowej lub związanej z rozwijaniem zainteresowań przez małoletnich.
  3. Dokument oraz działania wprowadzone na jego podstawie mają na celu ustanowienie jasnych zasad, które zapewnią bezpieczeństwo małoletnich, aby żaden pracownik Spółki nie podejmował działań mogących wyrządzić krzywdę dzieciom lub zostać błędnie zinterpretowanych przez dzieci, ich rodziny czy innych dorosłych jako działania krzywdzące lub prowadzące do krzywdy.
  4. Celem standardów jest:
  5. Zwrócenie uwagi pracowników Spółki na konieczność intensyfikacji działań mających na celu ochronę małoletnich przed krzywdą.
  6. Określenie obowiązków pracowników Spółki w zakresie działań na rzecz ochrony małoletnich przed krzywdzeniem.
  7. Podkreślenie, że dobro małoletnich jest wartością nadrzędną
  8. Wszyscy pracownicy Spółki, którzy mają kontakt z dziećmi zapoznają się ze Standardami po ich wprowadzeniu, a fakt ten potwierdzają własnoręcznym podpisem.
  9. Wzór oświadczenia o zapoznaniu się pracownika ze Standardami stanowi załącznik nr 1 do Standardów.
  10. Za przygotowanie pracowników Spółki do stosowania Standardów odpowiada Biuro Zarządu, którego pracownik:
    1. udostępnia pracownikom treść Standardów do zapoznania;
    2. wyjaśnia pracownikom zapisy Standardów;
    3. organizuje 1 raz w roku szkolenia dla pracowników z zakresu stosowania Standardów, w terminie wcześniej uzgodnionym z Zarządem Spółki, których przebieg będzie dokumentowany w protokole;
    4. monitoruje realizację Standardów;
    5. reaguje na sygnały naruszenia Standardów;
    6. aktualizuje zapisy Standardów;
    7. prowadzi rejestr interwencji i zgłoszeń.

  1. Przez użyte w treści określenia należy rozumieć:
  • Standardy – niniejszy dokument „Standardy Ochrony Małoletnich obowiązujące w Zakładzie Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Andrychowie”;
  • Spółka –Zakład Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Andrychowie;
  • Prezes Zarządu – Prezes Zakładu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Andrychowie;
  • pracownik – pracownik Zakładu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Andrychowie;
  • małoletni, dziecko – osoba, która nie ukończyła 18 lat i nie zawarła związku małżeńskiego;
  • rodzice – rodzice, w tym opiekunowie prawni małoletniego, dziecka (uczestnika zajęć);
  • krzywdzenie – należy przez to rozumieć każde zamierzone lub niezamierzone działanie, lub zaniechanie działania jednostki, instytucji, lub społeczeństwa jako całości i każdy rezultat takiego działania, lub bezczynności, które naruszają równe prawa i swobody ucznia i/lub zakłócają ich optymalny rozwój. Wyróżnia się następujące formy krzywdzenia:
    1. przemoc fizyczna – przemoc, w wyniku której małoletni doznaje faktycznej fizycznej krzywdy lub jest nią potencjalnie zagrożony. Krzywda ta następuje w wyniku działania bądź zaniechania działania. Przemoc fizyczna wobec małoletniego może być czynnością powtarzalną lub jednorazową;
    2. przemoc psychiczna – to przewlekła, nie fizyczna, szkodliwa interakcja pomiędzy małoletnim a opiekunem, obejmująca zarówno działania jak i zaniechania. Zaliczamy do niej m.in.: niedostępność emocjonalną, zaniedbywanie emocjonalne, relację z małoletnim opartą na wrogości, obwinianiu, oczernianiu, odrzucaniu, nieodpowiednie rozwojowo lub niekonsekwentne interakcje z małoletnim, niedostrzeganie lub nieuznawanie indywidualności małoletniego i granic psychicznych pomiędzy rodzicem a małoletnim;
    3. wykorzystywanie seksualne – włączanie małoletniego w aktywność seksualną, której nie jest on w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody i/lub na którą nie jest dojrzały rozwojowo i nie może zgodzić się w ważny prawnie sposób i/lub która jest niezgodna z normami prawnymi lub obyczajowymi danego społeczeństwa. Z wykorzystaniem seksualnym mamy do czynienia, gdy taka aktywność wystąpi między małoletnim a dorosłym lub małoletnim a innym małoletnim, jeśli te osoby ze względu na wiek bądź stopień rozwoju pozostają w relacji opieki, zależności, władzy;
    4. zaniedbywanie małoletniego – chroniczne lub incydentalne niezaspokajanie jego podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych i/lub nierespektowanie jego podstawowych praw, powodujące zaburzenia jego zdrowia i/lub trudności w rozwoju.
  • uczestnik – dzieci uczestniczące w warsztatach edukacyjnych, akcjach ekologicznych, dniach otwartych, akcjach informacyjno-promocyjnych, korzystające z basenu, czyli działaniach skierowanych do małoletnich organizowanych przez Zakład Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Andrychowie.

  1. GENERALNA ZASADA

Dobro małoletnich stanowi najważniejszą wartość, którą Spółka kieruje się w swojej działalności związanej z rekreacją, sportem oraz rozwijaniem zainteresowań u małoletnich, co oznacza, że:

  1. Każde dziecko powinno być traktowane z należnym szacunkiem i poszanowaniem jego godności.

2.Wszelkie formy przemocy wobec dziecka, w tym szczególnie jakiekolwiek formy krzywdzenia, są niedopuszczalne.

  1. Personel ma obowiązek reagować w przypadku krzywdzenia dziecka lub w sytuacji uzasadnionego podejrzenia, że takie krzywdzenie ma miejsce.
  2. Spółka stosuje zasady bezpiecznej rekrutacji zgodnie z wymogami prawnymi, w tym poprzez weryfikację karalności osób, które będą mieć kontakt z dziećmi podczas wykonywania swoich obowiązków.
  3. ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI MIĘDZY MAŁOLETNIM A PERSONELEM
  4. W komunikacji z dziećmi należy wykazywać się cierpliwością i okazywać im szacunek.
  5. Zabronione jest zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie lub obrażanie dziecka.
  6. Nie wolno podnosić głosu na dzieci, z wyjątkiem sytuacji, gdy zagrożone jest ich życie lub zdrowie.
  7. Należy unikać sytuacji, w których pracownik przebywa z dzieckiem sam na sam w pomieszczeniach bez monitoringu, chyba że szczególne okoliczności, takie jak zagrożenie życia lub zdrowia dziecka, tego wymagają.
  8. Zabrania się niestosownego zachowania w obecności dzieci, w tym używania wulgaryzmów, obraźliwych gestów i żartów, wyrażania uwag odnoszących się do seksualności, a także wykorzystywania relacji władzy lub przewagi fizycznej wobec dziecka, takich jak zastraszanie, przymuszanie czy groźby.
  9. Obowiązuje zasada równego traktowania dzieci, niezależnie od ich płci, orientacji seksualnej, sprawności lub niepełnosprawności, statusu społecznego, pochodzenia etnicznego, religii, kultury czy światopoglądu.
  10. Nawiązywanie jakichkolwiek romantycznych lub seksualnych relacji z osobami niepełnoletnimi jest zabronione. Obejmuje to także składanie nieodpowiednich propozycji, robienie seksualnych komentarzy lub żartów, wykonywanie sugestywnych gestów oraz udostępnianie treści erotycznych i pornograficznych, niezależnie od formy.
  11. Zabronione jest proponowanie Małoletnim alkoholu, wyrobów tytoniowych, e-papierosów, napojów energetycznych, nielegalnych substancji, jak również używanie ich w obecności Małoletnich.
  12. Generalnie, kontakt fizyczny między Członkiem Personelu a Małoletnim jest zabroniony. Wyjątkiem są sytuacje, gdy taki kontakt jest niezbędny i nie prowadzi do krzywdzenia Małoletniego, jak na przykład podczas nauki prawidłowego ułożenia ciała w ćwiczeniach, treningu sportów walki, udzielania pierwszej pomocy, czy w innych sytuacjach związanych z zagrożeniem życia lub zdrowia Małoletniego. W związku z tym należy przestrzegać poniższych zasad:

1) Zabrania się stosowania przemocy fizycznej wobec Małoletnich, w tym bicia, popychania, szturchania czy jakiegokolwiek innego naruszania ich integralności fizycznej.

2) Nie wolno dotykać Małoletnich w sposób, który mógłby być uznany za niewłaściwy lub nieodpowiedni.

3) Niedozwolone jest łaskotanie, udawanie walki ani prowadzenie brutalnych zabaw fizycznych z Małoletnimi.

4) Kontakt fizyczny z Małoletnimi musi być zawsze jawny i nie może być związany z żadnymi gratyfikacjami ani wynikać z relacji władzy.

    5) W sytuacjach wymagających pomocy Małoletniemu, należy ograniczyć       kontakt fizyczny do minimum niezbędnego do udzielenia tej pomocy.

  1. Nie wolno zapraszać Małoletnich do swojego miejsca zamieszkania/pobytu ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy. Dotyczy to także kontaktów z Małoletnimi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon /e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).
  2. Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z Małoletnim lub jego Opiekunem prawnym poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy).

Rozdział 2

Sposób dokumentowania wypełniania obowiązku kontroli pracowników przed dopuszczeniem do pracy z małoletnimi

 

  1. Prezes Zarządu przed nawiązaniem stosunku pracy lub przed dopuszczeniem pracownika do działalności związanej z edukacją małoletnich w ramach działań organizowanych przez Spółkę, uzyskuje informacje czy dane takich pracowników są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze.
  2. Pracownik, o którym mowa w ust. 1 ma również obowiązek przedłożenia informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2024 r. poz. 17 ze zm.), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
  3. W sytuacji, gdyby pracownik, który będzie dopuszczony do działalności związanej z małoletnimi posiada obywatelstwo inne niż polskie Prezes Zarządu żąda wszystkich dokumentów wymaganych w art. 21 pkt 4-8 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. z 2024 r. poz. 560 ze zm.).
  4. W sytuacji, o której mowa w pkt 3 powyżej dopuszczalne jest przedłożenie przez kandydata pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenia, że prawo danego państwa nie przewiduje wydawania informacji o niekaralności i/lub nie prowadzi rejestru karnego oraz oświadczenia, że nie był(-a) w tym państwie prawomocnie skazany(-a). O zawieraniu oświadczeń pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia świadczy zawarta w ich treści klauzula „Jestem świadomy(-a) odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”, która zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
  5. Za weryfikację informacji w Rejestrach odpowiada Sekretariat ZGK Sp. z o.o.
  6. Informacje oraz oświadczenia, o których mowa w pkt 1-3 załączane są do akt osobowych pracownika.
  7. W przypadku danych z Rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej 15 lat, wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze, wystarczającym jest wydruk strony internetowej, na której widnieje komunikat, że sprawdzana osoba nie figuruje w Rejestrze.
  8. Osoby, które nie przedłożyły Spółce wymaganych dokumentów nie zostaną dopuszczone do pracy z dziećmi.
  9. W sytuacji korzystania z usług osób, które nie są pracownikami Spółki np. korzystania z usług firm zewnętrznych dokonuje się weryfikacji poprzez uzyskanie informacji o posiadanych standardach oraz posiadanych dokumentach potwierdzających niefigurowanie zatrudnionych osób w Rejestrach, o których mowa w pkt. 1-3.
  • Każdy pracownik, który będzie miał kontakt z małoletnimi przechodzi szkolenie w zakresie ochrony dzieci, które obejmuje w szczególności zapoznanie go z obowiązującymi Standardami.

 

Rozdział 3

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi a personelem Spółki, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich

 

  1. Kluczową zasadą wszystkich działań pracowników Spółki jest dążenie do dobra małoletnich.
  2. Pracownicy muszą działać zgodnie z obowiązującym prawem, wewnętrznymi przepisami Spółki oraz w ramach swoich uprawnień i kompetencji.
  3. Zasady bezpiecznych interakcji personelu z dziećmi odnoszą się do wszystkich pracowników, stażystów, praktykantów i wolontariuszy mających kontakt z dziećmi.
  4. Pracownicy zapewniają bezpieczeństwo dzieci uczestniczących w akcjach edukacyjnych Spółki, dbając o ich zdrowie i bezpieczeństwo podczas pobytu na terenie Spółki oraz monitorując potencjalne zagrożenia.
  5. Zajęcia edukacyjne dla dzieci są prowadzone w grupach i odbywają się pod nadzorem wychowawcy, opiekuna, nauczyciela lub rodzica. Pracownicy Spółki nie spędzają czasu sam na sam z małoletnimi.
  6. Podstawowe standardy dotyczące zasad opisanych w pkt 3 obejmują:
  7. Utrzymywanie profesjonalnych relacji z dziećmi, działanie w sposób adekwatny do sytuacji, zapewniający bezpieczeństwo, uzasadnione i sprawiedliwe komunikaty oraz działania.
  8. Cierpliwe i pełne szacunku podejście w komunikacji z dziećmi, które uwzględnia ich uczucia, godność oraz potrzeby, traktowanie ich z pełnym szacunkiem.
  9. Równe traktowanie dzieci bez względu na ich płeć, orientację seksualną, niepełnosprawność, status społeczny, kulturowy, religijny czy światopoglądowy.
  10. Kontrolowanie własnych emocji przez pracownika.
  11. Działanie w najlepszym interesie dziecka i dla jego dobra.
  12. Działanie w sposób jawny i przejrzysty, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji własnych działań wobec dziecka.
  13. W relacjach pracownika z dziećmi absolutnie niedopuszczalne jest:
  14. Stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym kar fizycznych, wykorzystywanie przewagi władzy lub fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby)
  15. Zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie dzieci.
  16. Podnoszenie głosu, krzyczenie na dzieci oraz wywoływanie u nich lęku.
  17. Ujawnianie wrażliwych informacji dotyczących dziecka (takich jak wizerunek, sytuacja rodzinna, medyczna czy prawna) osobom nieuprawnionym, w tym innym dzieciom.
  18. Zachowywanie się w sposób niestosowny w obecności dzieci, np. używanie wulgarnych słów, czynienie obraźliwych uwag czy nawiązywanie do atrakcyjności seksualnej.
  19. Proponowanie dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych lub nielegalnych substancji psychoaktywnych, oraz spożywanie ich wspólnie z dziećmi lub w ich obecności.
  20. Nawiązywanie z dziećmi kontaktu fizycznego, poza tym, który jest przewidziany w scenariuszu zajęć edukacyjnych, oraz dotykanie ich w sposób, który może zostać źle zinterpretowany.
  21. Fotografowanie i nagrywanie małoletnich uczestniczących w zajęciach edukacyjnych oraz upublicznianie tych materiałów jest dozwolone tylko za pisemną zgodą rodziców lub opiekunów prawnych.
  22. Zajęcia edukacyjne organizowane przez Spółkę nie wymagają korzystania z Internetu, mediów społecznościowych ani komunikatorów internetowych. Organizator nie zapewnia dostępu do sieci Wi-Fi.

 

Rozdział 4

Zasady podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego

  1. W sytuacji skrzywdzenia dziecka ze strony personelu Spółki, świadek zdarzenia zobligowany jest do:
  2. zadbania o bezpieczeństwo małoletniego i odseparowanie go od osoby podejrzanej o skrzywdzenie;
  3. zgłoszenia zdarzenia Prezesowi Zarządu;
  4. sporządzenia notatki ze zdarzenia z opisem sytuacji (wzór notatki stanowi załącznik nr 2 do Standardów);
  5. Po uzyskaniu informacji o zdarzeniu, o którym mowa w pkt 1 powyżej, Prezes Zarządu przeprowadza rozmowę z pracownikiem.
  6. W zależności od zdarzenia Prezes Zarządu przeprowadza rozmowę z dzieckiem i jego rodzicami w celu poinformowania o zaistniałej sytuacji oraz udzielenia wsparcia dziecka przez Spółkę.
  7. W stosunku do pracownika, który skrzywdził małoletniego podejmowane są działania wynikające obowiązujących przepisów prawa, w tym z Kodeksu pracy.
  8. Jeżeli pracownik popełnił przestępstwo wobec małoletniego Prezes Zarządu powiadamia odpowiednie służby.
  9. Pracownik, który w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjął informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, jest zobowiązany do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym osobom i instytucjom.
  10. Pracownik sporządzający notatkę ze zdarzenia ponosi odpowiedzialność za odpowiednie jej przechowywanie, by nie została naruszona poufność informacji zawartych w dokumencie.
  11. Notatki ze zdarzeń przechowywane są w Sekretariacie ZGK Sp. z o.o. którego pracownicy zobowiązani są do zachowania poufności informacji w nich zawartych oraz odpowiedzialni za odpowiednie zabezpieczenie przed dostępem do jej treści osób nieupoważnionych.
  12. W przypadku Krzywdzenia Małoletniego na terenie obiektu Basenu Kąpielowego przy ul. Wietrznej 6, 34-120 Andrychów lub podejrzenia takiego Krzywdzenia każda osoba będąca świadkiem Krzywdzenia lub mająca podejrzenie Krzywdzenia (w tym osoba Małoletnia), powinna zgłosić tę okoliczność:

– jeżeli zdarzenie ma miejsce w hali basenowej – najbliższemu ratownikowi

– jeżeli zdarzenie ma miejsce na terenie basenu – którejkolwiek osobie z personelu basenu albo w punkcie informacyjnym.

Rozdział 5

Zasady przeglądu i aktualizacji standardów

Standardy podlegają okresowym przeglądom co 2 lata i ewentualnej aktualizacji zapisów a wnioski z przeprowadzonej oceny są dokumentowane w formie pisemnej.

Rozdział 6

Publikacja treści standardów

  1. Spółka publikuje pełną treść Standardów na swojej stronie internetowej www.zgkandrychow.pl jak również w widocznym miejscu na terenach obiektów, w których przebywają małoletni objęci ochroną.
  2. Spółka publikuje skróconą treść Standardów zawierającą informacje istotne dla Małoletnich na swojej stronie internetowej www.zgkandrychow.pl jak również w widocznym miejscu na terenie obiektów, w których przebywają małoletni objęci ochroną.

Rozdział 7

Przepisy końcowe

  1. Standardy wchodzą w życie z dniem 14 sierpnia 2024 r.
  2. Załącznikami do niniejszych Standardów są:
    1. Oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami;
    2. Wzór notatki ze zdarzenia.